יצירת קשר
 לפרטים נוספים, אנא השאר את פרטיך




    

חדשות ועדכונים
 
 

תכנון נכון של מרכזים לוגיסטיים

 

המרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) הוא ליבו הפועם של העסק. זוהי החוליה המקשרת בין אולמות הייצור של העסק לבין הלקוח הסופי. מרכזים לוגיסטיים נקראו בעבר מחסנים או מרכזי הפצה, והם משמשים כיום לקליטה, אחסון והפצת תוצרת החברה או הארגון. מרכזים לוגיסטיים מהווים את אחד מעמודי התווך של החברה והם חולייה מרכזית בניהול שרשרת האספקה והלוגיסטיקה של החברה. יותר ויותר חברות וארגונים עוברים לשימוש במרכזים לוגיסטיים, לצורך שיפור וייעול מערך האספקה והשירות ולצורך חסכון בעלויות התפעול השוטפות.

 

בשל כך, תכנון של מרכזים לוגיסטיים חייב להיות תהליך מקצועי, הדורש מחקר מעמיק, ניסיון וידע נרחב. כשמתכננים מרכז לוגיסטי חדש יש לקחת בחשבון מספר רב של אלמנטים ולשלב אותם עם צורכי החברה, תוך אינטגרציה של מגוון הטכנולוגיות החדישות הקיימות כיום. תכנון נכון של המרכז הלוגיסטי יביא להגדלת הפרודוקטיביות, להפחתת עלויות התפעול, לשיפור השירות של החברה ולעלייה בשביעות רצונם של העובדים.

תפקידי המרכז הלוגיסטי

מרכזים לוגיסטיים הם למעשה שתי החוליות האחרונות בשרשרת האספקה, הכוללות את האחסון וכן את ההפצה והתובלה. פעילות המרכזים הלוגיסטיים מתמקדת בכמה נושאים עיקריים, ביניהם: קבלת מוצרים מוגמרים מחוליית הייצור, הרכבת מוצרים מוגמרים על פי הזמנות הלקוח, יחסון המוצרים על גבי מדפי איחסון מתאימים, בקרות ופיקוח על המוצר המוגמר, העמסה והפצת הסחורה, קבלת סחורה החוזרת מלקוחות (החזרות) וכן סילוק או השמדה של סחורה פגומה. לצד כל זאת מתנהלת במרכז הלוגיסטי פעילות ענפה של ניהול המלאי על ידי תוכנות ניהול שונות ומתקדמות, באמצעות רישום פרטי הסחורות הנכנסות והיוצאות, עדכון מלאי שוטף, מיון וקטלוג, הפקת דו"חות ועוד.

 

פעילות המרכזים הלוגיסטיים כמובן שתתנהל בצורה הטובה ביותר בכפוף לדאגה של ספירת מלאי לפחות אחת לשנה, על מנת שתהיה את האפשרות לדאוג שאכן כל הציוד שאמור להימצא על המדפים אכן נמצא ולא יהיה חוסר בציוד.

כיצד מתכננים מרכזים לוגיסטיים?

תכנון מרכזים לוגיסטיים הנו, כאמור, פרויקט מורכב הדורש ידע, ניסיון והיכרות עם מגוון הטכנולוגיות ואמצעי הבנייה השונים הקיימים כיום בתחום לצד יכולת למידה של החברה, מוצריה וצרכיה. תכנון מרכזים לוגיסטיים דורש ראייה מקצועית מקיפה וכוללת של כל האספקטים הקשורים בתכנון המרכז, על שלל אתגריו.

ישנם מאפיינים רבים המשפיעים על תהליך התכנון של מרכזים לוגיסטיים, המרכזיים שבהם הם: מיקומו הגיאוגרפי של המרכז, מספר המרכזים, מאפייני המבנה, סוג המוצרים ודרישות העבודה.

בשלב הראשון בדרך כלל נערך מחקר מעמיק לצורך אפיון החברה, צרכיה ומוצריה. בהתאם למידע המתקבל בתהליך האפיון ניתן לקבל החלטות הנוגעות למיקום, גודל ועיצוב המרכז הלוגיסטי. אפיון החברה יכלול נתונים כמו: ניתוח המוצרים (גודל, משקל, נפח, מידות אריזה ועוד), תפוקות נדרשות, כמות מלאי, כמות הלקוחות ומיקומם הגיאוגרפי, היקפי מכירות ועוד.

 

בשלב הבא יש לקבוע את מיקום ומספר המרכזים הלוגיסטיים. ההחלטה על מיקומים של המרכזים הלוגיסטיים היא אחת ההחלטות החשובות ביותר בתהליך ויש לקבוע את המיקום בהתאם ליעדים האסטרטגיים ולצרכים של החברה. אלמנטים שיכולים להשפיע על החלטה זו כוללים את עלויות הקרקע (או השכירות), קרבה לעורקי תחבורה ראשיים, עלויות השינוע של מערך ההפצה, עלויות התחבורה של הספקים, איכות כוח האדם באזור ועוד. מספר המרכזים הלוגיסטיים אף הוא אינו עניין של מה בכך. ישנם מקרים בהם מרכז לוגיסטי אחד יענה על כל הדרישות ובמקרים אחרים הבדיקות המקדימות יובילו למסקנה כי השימוש בשני אתרים, ראשי ומשני, יביא להוזלת העלויות.

 

לאחר בחירת השטח המיועד, יש לתכנן את המבנה. תכנון המבנה נסמך אף הוא על בסיס הנתונים שהתגבש בתהליך האפיון, ובמהלכו יש לקחת בחשבון אלמנטים רבים, כגון: תכנון אזורי המרכז השונים והתאמתם לסוג העבודה המתבצעת בהם (משרדים, פריקה, אחסון, העמסה), תנאי אחסון (טמפרטורה, לחות, אוורור, תאורה), גודל המדפים, אופן קבלת המוצרים ומיונם, התאמת מערכות האחסון לכלי השינוע, מידות הפתחים, גובה התאורה ועוצמתה, בטיחות אש ורעידות אדמה, זיהום סביבתי ועוד. כמו כן יש לקחת בחשבון שימוש בחומרי בנייה ואחסון עמידים ובחירת טכנולוגיית אחסון ושינוע מתאימות (מלגזות גז, חשמל או דיזל, רמפות, מלקטות, מסועים, מדפים), אסטרטגיית הפצה (הפצה עצמית או קבלני משנה) ועוד.

 
 
NTT - מערכת ניהול תוכן | uplead-קידום אתרים כל הזכויות שמורות     |Betagroup - עיצוב אתרים | מאמרים